e-Deklaracja – porady dla płatników i podatników

Rozliczanie zeznania PIT drogą elektroniczną, z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością. Zainteresowanie to wynika z faktu, że takie rozliczenie można wykonać szybciej i łatwiej, niż to klasyczne w formie papierowej, lecz i w tym przypadku, jest kilka rzeczy, o których trzeba pamiętać, by e-Deklaracja została poprawnie wypełniona i złożona. O czym trzeba wiedzieć, aby dobrze wykonać to rozliczenie?

e-Deklaracja – terminy

Bardzo ważnym aspektem, który dotyczy wszystkich polskich podatników, jest zachowanie terminów, podanych przez prawo podatkowe. Nie dotrzymanie ich grozi nałożeniem kar finansowych. Terminy składania zeznań PIT zależą od rodzaju formularza – np. PIT-37 trzeba złożyć do końca kwietnia, a PIT- 19A do końca stycznia.

Data złożenia PIT-u może także zależeć od formy złożenia. To istotna informacja dla pracodawców, ponieważ, gdy chce on złożyć dokumenty PIT-8C, PIT-R, PIT-11 lub IFT-1/IFT-1R w formie papierowej, które są sporządzane przez płatnika dla podatników, musi dostarczyć je do końca stycznia. Prawo to dotyczy płatników, którzy sporządzają dokumenty dla podatników, których liczba nie przekracza 5 osób.

Inaczej sprawa wygląda, gdy pracodawca chce te formularze wypełnić i przekazać drogą elektroniczną. W takim przypadku każda wyżej wymieniona e-Deklaracja musi zostać dostarczona przez internet do urzędu do dnia 28 lutego. Ta forma składania zeznań jest korzystniejsza dla wielu pracodawców ze względu na wydłużony czas dostarczania tych dokumentów.

e-Deklaracja – jakie ma jeszcze zalety?

Wypełnianie deklaracji PIT, wymaga dokładnego wpisania wielu ważnych informacji. Łatwo popełnić błąd w takim natłoku informacji. Idealnym rozwiązaniem tego problemu jest wybranie sporządzenia deklaracji PIT drogą elektroniczną. Program do wypełniania tych formularzy sprawia, że często skomplikowane obliczenia wykonywane są przez program, a więc wypełniający nie musi się obawiać, że popełni błąd. Co więcej, program wskazuje, gdzie dokładnie wpisać odpowiednie dane. Wypełnienie formularza za pomocą odpowiedniego programu daje gwarancję, że e-Deklaracja zostanie wypełniona poprawnie.

Czy trzeba posiadać podpis kwalifikowany?

e-Deklaracja musi zostać zweryfikowana przez program, czyli zostać uznana za autentyczną. W tym celu składa się specjalny podpis. Są jednak dwie metody na potwierdzenie swojej tożsamości, podczas składania PIT-u online. Pierwsza z nich to podanie danych autoryzujących, druga to złożenie kwalifikowanego podpisu. W przypadku płatników, którzy są osobami fizycznymi oraz podatników wystarczy podać dane autoryzacyjne, czyli kwotę przychodu podaną w deklaracji podatkowej z zeszłego roku. Oznacza to, że osoby fizyczne nie muszą posiadać podpisu kwalifikowanego.

Inaczej sprawa wygląda w przypadku płatników, którzy nie są osobami fizycznymi. Oni muszą posiadać podpis kwalifikowany. W ich przypadku to jedyna możliwość potwierdzenia tożsamości i umożliwienie złożenia dokumentów drogą elektroniczną.

Czym jest UPO?

Po złożeniu deklaracji urząd wystawia potwierdzenie przyjęcia dokumentu. W przypadku rozliczeń w formie elektronicznej również takie potwierdzenie jest obowiązkowe. UPO, czyli Urzędowe Potwierdzenie Odbioru to dokument generowany przez program. Trzeba pobrać ten plik i zachować. Dlaczego? UPO to dokument, który potwierdza, że e-Deklaracja została złożona w odpowiednim terminie. Podatnik powinien posiadać UPO, by w razie takiej potrzeby móc wykazać, że złożył zeznanie w wymaganym przez prawo podatkowe czasie. Urzędowe Potwierdzenie odbioru należy przechowywać przez 5 lat.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *